Arran d’algunes informacions confuses aparegudes els darrers dies, l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí vol deixar clars els següents punts:
1. L’import que paga la ciutadania és exactament el mateix que el Consell Comarcal factura a l’Ajuntament
El Consell Comarcal de la Conca de Barberà ha confirmat per escrit que el cost del servei de recollida i transport de residus per a l’any 2026 és de 379.056 euros per l’Espluga. La legislació europea obliga als ajuntaments a repercutir l’import íntegre de la recollida, gestió i tractament dels residus, en base aquest principi l’Ajuntament ha plantejat els imports pel 2016.
2. El cost real per habitatge és de 180 euros
L’Ajuntament ha certificat que al municipi hi ha 2.105 habitatges, dada amb la qual el Consell Comarcal determina l’import que ha de pagar l’Ajuntament.
Per tant: 379.056 € / 2.105 habitatges = 180,04 € per habitatge.
L’Ajuntament ha aprovat el preu de la brossa en funció d’aquest càlcul i s’ha fixat en 180,00 euros per habitatge el 2026. Aquest és l’únic càlcul possible, i és el que s’ha utilitzat per definir la taxa municipal.
3. Sobre els grans productors (comerços, indústria, establiments, etc.)
El Consell Comarcal facturarà a l’Ajuntament, aquest 2026, 59.175,00 euros pel servei a grans productors. L’Ajuntament té previst recaptar 58.256,16 euros seguint la tarifació acordada.
4. No és cert que l’Ajuntament ingressi 73.000 euros pel Centre de Tractament de Residus
El 2025 l’Ajuntament ha ingressat 42.120,39 euros provinents del CCTRM, una xifra similar al cost del personal de la deixalleria municipal prevista per aquest 2026 (43.354 euros). Per tant, no hi ha cap benefici: aquests ingressos serveixen només per cobrir aquest servei.
5. L’Ajuntament ha sol·licitat al Consell Comarcal les dades de producció de residus per introduir bonificacions
Seguint el principi europeu de “qui contamina paga” i per avançar cap a un model més just i incentivador, l’Ajuntament ha sol·licitat formalment al Consell Comarcal que faciliti les dades individualitzades de producció de brossa de cada habitatge. Amb aquesta informació es podran aplicar bonificacions a les famílies que reciclin millor i recàrrecs en els casos de comportaments incívics, sempre dins la legalitat i en el marc de les futures ordenances fiscals.
6. L’Ajuntament de l’Espluga va votar en contra de l’augment plantejat pel Consell Comarcal
L’Ajuntament de l’Espluga, al Consell d’Alcaldesses i d’Alcaldes, ha estat un dels municipis que ha votat en contra de la proposta d’augment del cost del servei de residus presentada pel Consell Comarcal. Ho hem fet perquè el servei no ha experimentat cap millora significativa que justifiqui un encariment per a la ciutadania. Entenem que qualsevol augment ha d’anar acompanyat de millores verificables en eficiència, qualitat i resultats.
Compromís amb la transparència
L’Ajuntament continuarà informant amb el màxim rigor i sempre basant-se en dades oficials.
